Auttavatko ravintolisät kuivan ihon hoidossa?

25.02. 2019

KUIVAN IHON HOITO – Apuna ravintolisät

Edellisessä blogissamme keskityttiin talvi-ilman kuivattaman ihon itsehoitoon ja hyvinvointiin rasvauksen ja voiteiden avulla. Tällä kertaa keskitymme kertaamaan hyvät ihonhoidon aakkoset oikean ruokavalion, vitamiinien, hivenaineiden ja ravintolisien näkökulmasta.

Vesi on elimistön ja myös ihon hyvinvoinnin tärkeimpiä peruspilareita. Jos talvi-iho on ärtynyt ja rikkonainen, se haihduttaa entistä enemmän nestettä. Riittävästä veden juomisesta on siis huolehdittava ympäri vuoden!

D-vitamiinia iho tarvitsee aina voidakseen hyvin. Tämä on helppo todeta suomalaisten käytännössä vuodenaikojen vaihtelun kautta. Pimeinä talvikuukausina monen atoopikon ihon kunto ja taipeet ovat paljon huonommassa kunnossa kuin aurinkoisen kesän jälkeen. D-vitamiinilisän käyttö on yhdistettykin tuoreimmissa tutkimuksissa atooppisen ihottuman hoitomuodoksi etenkin pimeään vuoden aikaan. D-vitamiinin luonnollisia lähteitä ovat kala, kasvirasvat, sienet ja maitotuotteet. Apteekeista löytyy luonnollisesti runsas valikoima eri vahvuisia ja makuisia D-vitamiinivalmisteita koko perheen tarpeisiin.

Terveelliset rasvahapot parantavat ihon kuntoa ja vähentävät sen kuivuutta. Keho itsessään ei tuota kaikkia rasvahappoja. Omega-3-rasvahappoja saa hankittua ravinnosta rasvaisesta kalasta (esim. lohesta) tai kasviöljyistä, kuten pellavansiemenöljystä tai oliiviöljystä. Pähkinät, siemenet ja hedelmistä esimerkiksi avokado sisältävät runsaasti pehmeitä eli tyydyttämättömiä rasvahappoja sekä B-, C- ja E-vitamiineja. Mikäli epäilet saavasi ravinnosta liian vähän terveellisiä (Omega-3, 6, 9 -rasvahappoja), apteekista on saatavilla aina laadukkaita kala- ja kasviöljyvalmisteita.

A-vitamiini ja beetakaroteiini (A-vitamiinin esiaste) toimivat antioksidantteina ja ehkäisevät ihoa kuivumiselta, kutinalta, UV-säteilyltä ja korjaavat ryppyjä. Näiden vitamiinien parhaita lähteitä ravinnossa ovat esimerkiksi tummanvihreät lehtivihannekset, oranssit ja keltaiset juurekset ja kananmuna.

C-vitamiini on iholla mm. ikääntymistä hidastava antioksidantti, joka suojaa ihoa auringon-valolta, pigmenttimuutoksilta ja tulehduksilta. C-vitamiini auttaa muiden vitamiinien imeytymisessä, ihon haavoja paranemaan ja tukee kollageenin muodostumista iholla, jolloin iho säilyy joustavana ja kimmoisana. Marjat, hedelmät ja kasvikset ovat parhaita C-vitamiinin lähteitä.

E-vitamiini (tokoferoli) toimii myös iholla antioksidanttina, vähentää ihon kuivuutta ja auttaa ihoa säilyttämään sen luonnollisen kosteuden. E-vitamiinin parhaita saantilähteitä ovat pähkinät ja kasviöljyt, mutta sitä löytyy myös apteekista tablettivalmisteina sekä lisättynä mm. kalaöljyvalmisteisiin.

Ihoa voi siis suojata ja hoitaa helposti, kun vain muistaa noudattaa terveellistä vitamiinipitoista ruokavaliota ja täydentää sitä tarvittaessa apteekin laadukkailla tuotteilla.